Thursday, October 4, 2012

CARPAL TUNNEL SYNDROME.


MESTI BACA!!

Adakah anda sering lakukan seperti ini?








Carpal Tunnel Syndrome adalah penyakit dimana berlaku tekanan pd pergelangan tgn disebabkan penggunaan tgn untuk tempoh yg lama pd PERGERAKAN yg berulang2/dan apa2 keadaan yg compress saraf di tgn spt trauma,obes dll. Rasa sakit/kebas/mencucuk-cucuk pd pergelangan tangan/ tak boleh pegang barang tuk masa yg lama adalah salah 1 SIMPTOM..Selalu terjadi pada Cikgu/Orang yg selalu menaip,menulis,melukis (yg kerap guna tangan).

Boleh cuba test ini (phalen test) di SINI sebagai cara untuk tahu sama ada anda ada penyakit ini ke tidak. Maybe nampak remeh.Tapi kalau dibiarkan, boleh jadi teruk dan terpaksa DIBEDAH. Gambar dibawah menunjukkan senaman tuk penyakit ni.


Penyakit ini sebenarnya bukan hanya akibat terlalu banyak menggunakan tangan. Melihat pada anatomy tangan, saraf yg dikenali sebagai "Median Nerve" secara normalnya melalui pergelangan tangan dan berakhir pada tiga jari iaitu ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah. Dalam perjalanan ke jari2 tersebut, di pergelangan tangan, ia melalui Carpal Tunnel iaitu tulang2 pergelangan tangan di bawah saraf "Median Nerve" dan tendon2 otot jari-jemari di atas. Keadaan ini meningkatkan risiko saraf ini tersepit di antara dua struktur tersebut. 

Simptom2 yg dikenal pasti ialah rasa semut2, sakit, kebas, grip lemah semua melibatkan jari2 yg disebutkan. Apa2 keadaan yg blh menyebabkan saraf ini 'Compress' menyebabkan CTS. Misalnya arthritis, trauma, dll. Walaubagaimanapun, pergerakan fizikal yg berulang2 dan terlalu lama blh menyebabkan inflammation. Inilah yg menyebabkan saraf tersepit. tetapi perlu diingatkan, ada juga kes penyakit ini belaku secara idiopathic, yakni tdk dpt dikenal pasti puncanya. 

Antara penyelesaiannya ialah CTS surgery. membuka ruang lebih didlm Carpal Tunnel supaya Median nerve tdk tersepit lg. Ataupun selalunya diberi snti-inflammatory drugs. tapi, mkn ubat secara chronic tdk digalakkan.


Takkan dah jd mcm ni baru nk berubah?xmau u olls xmau tauu *gaya nyah*
ok la renung2 kan dan selamat beramal!

sumber: DARI SINI LA~


7 comments: